Sri Lanka, een natuurlijke parel - Reisverslag uit Kochi, India van Peter en Dinie Eijk - WaarBenJij.nu Sri Lanka, een natuurlijke parel - Reisverslag uit Kochi, India van Peter en Dinie Eijk - WaarBenJij.nu

Sri Lanka, een natuurlijke parel

Door: Peter en Dinie

Blijf op de hoogte en volg Peter en Dinie

16 Januari 2018 | India, Kochi

We zitten nu alweer een dag in Kandy, in centraal Sri Lanka. Het verschil met India springt toch wel erg in het oog: de Sri Lankezen proberen hun land schoon te houden. Alles is minder chaotisch, meer georganiseerd, ook lijkt Sri Lanka meer welvarend te zijn dan Zuid-India: er zijn hier zelfs supermoderne winkelcentra en de winkels zijn beter bevoorraad. Dat kan ook aan het zichtbare feit liggen dat hier in Kandy veel meer toeristen rondlopen, die natuurlijk veel geld in het laadje brengen. We hebben een guesthouse hoog in de bergen bij Kandy, waar de temperatuur veel gematigder is: max. zo’n 28 graden en min. 21 graden, het hele jaar door. De zaak wordt gerund door een Engelsman en zijn Srilankaanse vrouw, die zeer behulpzaam (soms zelfs te) zijn. Zij is hindoe, hij respecteert haar geloof maar gelooft zelf niet in een God. Toen ik hem toevertrouwde zelf ‘freemason’ te zijn,schudde hij mij enthousiast de hand: geestverwanten. Opvallend in Kandy is dat boeddhisten en hindoes elkaars tempels gebruiken,daar zit een sterke band tussen, de moslims doen niet mee in dit spel van oecumene. Gisteren hebben we Kandy zelf verkend, de tempel van de Tand bezocht en een wandeling rond het meer gemaakt ( zo’n 4 km). Kandy is één van de grootste steden van Sri Lanka, in het centrum krioelen bussen, tuk-tuks, scootertjes, auto’s door elkaar, wat natuurlijk een hels kabaal en luchtvervuiling oplevert. Hier staan echter duidelijk herkenbare verkeersagenten, die duidelijk toezicht proberen te houden en het verkeer in goede banen proberen te leiden; dit in tegenstelling tot India waar we nauwelijks politie hebben gezien en áls we ze zagen, straalden ze totaal geen gezag uit, voerden ook weinig uit. De wandeling rond ‘the lake’ is mooi: er staan heel verschillende bomen, apen houden de wandelaars scherp in de gaten wb eventueel te scoren voedsel. Vervelend is wel dat de grote weg overal naast het wandelpad loopt, waardoor het eigenlijk nergens echt rustig is. Om 17.00 uur betraden we dan eindelijk de tempel ‘of the tooth’ omdat we wisten dat om 18.00 uur de religieuze boeddhistische ceremonie zou beginnen. De ‘tooth’ is een heilige tweeënhalve centimeter grote tand, die bij de crematie van Boeddha zou zijn overgebleven: bijzonder heilig dus en dat zie je ook aan de enorme devotie van de mensen. Het boeddhisme is eigenlijk geen godsdienst, Boeddha wilde een leraar, een morele leermeester zijn, geen God maar de verering hier neemt echt de vorm van religie aan. Overigens is de tand zelf niet te zien: die zit in een stelsel van gouden kistjes verborgen, waarvan alle gelovigen tijdens de ceremonie even een glimp mogen opvangen. Het getrommel en het fluitspel roepen wel een bijzondere sfeer op. We zijn ons alweer aan het voorbereiden op het vertrek uit Kandy om naar het bergland met de theeplantages te gaan. En dat valt niet mee omdat alle treinen hier ‘fullbooked’ zijn. Wordt weer een uitdaging dus.

• 16 Januari 2018 - 08:14

Jaap De Wijs:

Hola Peter en Dinie,
    leuk om jullie reisverslagen te lezen. Nu alweer in Sri Lanka.
    Hoelang blijven jullie nog onderweg?
    Alles goed met de gezondheid?
    Hier alles prima; ik kan weer zonder pijn lopen. nu veel oefenen.

groetjes, ook van Magda

• 17 Januari 2018 - 18:01

Tessy Pape:

Hoi Peter en Dinie,
    wat leuk dat ik jullie via Marla kan volgen.
    Geniet er van en ik blijf zeggen, het is een fijne Lucas, Roosje, Iggy en altijd happy (h)Ollie-day. Mijn broer heeft Srilankese buren en die kunnen lekker koken. Vooral curry haha.

Als jullie het eten beu zijn kun je nog altijd app''en met Adam Curry. Geniet van de reis.
    groetjes Tessy,
    En doe de groeten aan Noorse zus en zusje Rina want die willen dat bij thuiskomst vast proeven. Das weer eens wat anders dan een advocaatje met boeren jongens. Zet mij aub op jullie lijstje dan weet ik tenminste dat ik niet bij afwezigheid gelijk Interpol moet inschakelijk.

• 17 Januari 2018 - 18:32

Marlijn Magendans:

Leuk om te lezen wat jullie doen, herkenbare foto's
    Pas op met apen, voer ze geen bananen. Ze laten soms graag hun tanden zien.
    Groetjes Marlijn