Op weg naar de laatste stek: Kaapstad - Reisverslag uit Muizenberg, Zuid-Afrika van Peter en Dinie Eijk - WaarBenJij.nu Op weg naar de laatste stek: Kaapstad - Reisverslag uit Muizenberg, Zuid-Afrika van Peter en Dinie Eijk - WaarBenJij.nu

Op weg naar de laatste stek: Kaapstad

Door: Peter en Dinie

Blijf op de hoogte en volg Peter en Dinie

17 Februari 2024 | Zuid-Afrika, Muizenberg

Beste kleumende landgenoten, ook wij hebben hier een kougolfje te verduren: het is vandaag maar liefst slechts 21 graden en dat voelt koud aan na vele dagen van 30 graden en meer. Bovendien regende het vandaag : eventjes , want wij waren even terug in de Little Karoo en daar is regen echt zeldzaam. Onze Guesthouse- eigenaar had ons gewezen op een bekende wijnmakerij, die, volgens hem, ook uitstekende tapas verzorgde. Dus jullie begrijpen: het was niet zo moeilijk ons over te halen. En inderdaad, naast een paar lekkere wijnen kregen we een bijzonder plateau voorgeschoteld: met tapenades, ganzenlever, cactusvruchten, nectarines, vijgen, bessen, meerdere soorten worst..kortom een feest voor de smaakpapillen. Buiten regende het eventjes omdat de meeste regen werd tegengehouden door het bergmassief tussen kustgebied en Karoo. In Swellendam, waar we net vandaan kwamen, kwam de regen echter met bakken uit de hemel maar ja, daar waren wij even niet.

Swellendam is een plaatsje waar eigenlijk niet zoveel te beleven valt: we bezochten het Drostny museum, aanvankelijk ( eind 1700) een plek waar allerlei oude ambachten werden uitgeoefend, opgericht door onze Nationale trots de Verenigde Oost Indische Compagnie. Later werd dit gebouw door de Engelsen als gevangenis gebruikt. Ook bezochten we een gereformeerde kerk ( en kerken, daar zijn er hier veel van!) met een bijzonder mooie zitgalerij in een halve cirkel maar verder zonder opsmuk zoals beelden en dergelijk want soberheid kenmerkt nu eenmaal traditioneel protestantse en gereformeerde kerken.Er zijn wel enkele nationale natuurparken maar aangezien een bezoek weer veel klim- en klauterwerk zou inhouden ( ’t is bergachtig hier) hebben we dat, gezien de hoge temperaturen maar effe overgeslagen. Wel zijn we nu enkele keren via werkelijk uitstekende bergwegen naar de Karoo gereden en elke keer staan we weer paf van de fenomenale landschappen: kloven en enorme afgronden en daarboven weer fantastisch oprijzende rotspartijen. We hebben nog geen land meegemaakt met zoveel verschillende landschappen en ook klimaatzones.

Cape Town

Vrijdag was ingepland als reisdag: zo’n 250 km rijden naar Kaapstad. En weer steken we de loftrompet over de fantastische wegen hier. ’t Is en blijft wel oppassen want, zoals we al eerder vertelden: snelweg of geen snelweg..iedereen maakt gebruikt van de wegen tot groepen bavianen aan toe die overigens netjes aan de kant liepen terwijl het verkeer met 100 km per uur langs raast.

Muizenberg, surfplek bij uitstek

…… Inmiddels is het alweer zaterdag, we zijn op onze laatste bestemming aangekomen: Kaapstad, waar we zijn neergestreken in de wijk Muizenberg, een surfplek bij uitstek! Geen kitesurfen, alleen maar golfsurfen maar dan ook met vele tientallen tegelijk. De golven breken hier wel tien keer achter elkaar waardoor de golfsurfers van de ene golf op de andere kunnen overspringen. Niet dat wij dat nou ook gaan doen, dat laten we maar effe over aan sportieve jongeren die hier een aparte alternatieve scène vormen. Gelukkig is er hier wel een haaienwacht voor het geval dat deze hapgrage beesten hier hun maag zouden willen vullen. Kaapstad is een enorme stad met minimaal drie townships waar, naar men zegt, zo’n 2 miljoen mensen samengepakt wonen in meestal van golfplaten gebouwde hutjes. Wel zien we dat de overheid op tal van plaatsen nieuwe kleine woningen bouwt om de groei van de townships te stoppen. Niet dat dat lukt want zowel vanuit het buitenland als vanuit het binnenland komen veel mensen naar de stad in de hoop daar werk te vinden. En Zuid-Afrika trekt als redelijk welvarende natie natuurlijk veel economische ‘vluchtelingen’ aan uit de omringende landen: de situatie lijkt op die in Nederland want ook hier is men niet gediend van deze buitenlanders uit vrees voor aantasting van de relatief bestaande welvaart. Op onze eerste dag in Kaapstad zijn we eerst maar ’s alle organisatorische zaken gaan regelen: een City Card kopen, want die geeft toegang tot heel veel leuke dingen hier: lift naar de Tafelberg, een fietstocht onder begeleiding naar verschillende townships, de hop on, hop off bus etc. Ook wilden we een ticket regelen voor een bezoek aan Robbeneiland, wat ook gelukt is maar pas op vrijdag want werkelijk alles zat volgeboekt. Om dat allemaal te regelen, hebben we vandaag heel wat afgesjouwd door Kaapstad Centrum. Dat was wel even wennen want er lopen hier nogal veel sjofele lieden rond, die je aanschieten voor wat geld. ’t Kostte nogal wat moeite om het kantoor te vinden waar we de City Cards konden kopen: iedereen wijst je weer ergens anders naar toe èn waarschuwt je voor kwaadwillende lieden die argeloze toeristen beroven. Nou, zo argeloos zijn we niet, hoor ! Maar alles is geregeld en terug bij de auto komen we altijd, als het moet, zoals vandaag, met Uber. We zijn klaar om Kaapstad wat meer te ontdekken….

• 17 Februari 2024 - 19:32

Nienke :

Het is super om te lezen dat jullie zo enorm genieten. Dit straalt uit alle verslagen. Fantastisch! Geniet van de laatste dagen!

x Nienke

• 17 Februari 2024 - 20:11

Ben Van Mastbergen :

Wat gaan die weken snel. Kaapstad doe je niet even in een paar dagen. Her waterfront moet gezien hebben, Ook hetTwo Oceans Aquarium is een must. Daarnaast Kaap Punt. En om even in de wijnen te zwemmen, grootconstansia, Paarl, FransHoek en Grootconstatia. Jullie komen tijd te kort.

Geniet nog maar even.

• 17 Februari 2024 - 21:16

Elly Vd Meer:

Ik merk dat ik niet de enigste ben waar de tijd snel gaat maar daarom haal er alles nog uit wat je van deze reis nog te genieten kunt en wat het weer betreft dan valt de overgang niet zo tegen want hier zijn er momente waarin wij het voorjaar al zien komen maar fijn voor jullie dat jullie zo'n geweldige reis hebben gemaakt er zo van hebben genoten .en dan waar je in alle rust als je thuis bent weer op terug kunt kijken want dat is ook genieten die herrineringen want hier heb je nooit geen spijt van zeker als je straks weer veilig en gezond thuis bent en ons mee heb laten genieten van jullie ervaring liefs Elly p.s ik denk dat de uitnodiging wel in de bus zal liggen

• 18 Februari 2024 - 00:43

Arjen:

Geniet nog even van The Mother City en de laatse dagen daar [e-2764]️

• 18 Februari 2024 - 09:40

Regina:

Geniet nog even van de laatste dagen van jullie mooie reis[e-1f340]

• 18 Februari 2024 - 12:01

Bep En Gerard:

De kaartjes zijn binnen voor de Tafelberg en Robbeneiland. Hopelijk is wat de berg betreft "de tafel niet gedekt", zoals men daar zegt als het mistig en/of bewolkt is. Voor Robbeneiland duimen dat de zee kalm is. Hopelijk kunnen beide bezoeken doorgaan, want ze zijn zó de moeite waard! En.....op naar Kaap de Goede Hoop, want ook dat mogen jullie eigenlijk niet missen. Mooie tocht en voor de chauvinistische Nederlander een plek om even te mijmeren over ons verre verleden. Het heeft daar en trouwens in de hele zuidpunt veel teweeg gebracht. Hou oren en ogen open, pas goed op elkaar en kom vol onvergetelijke indrukken weer veilig terug in Silvolde

• 19 Februari 2024 - 18:42

Roland En Mery:

Geniet nog van jullie voorlopig laatste dagen in zuid Afrika. We zijn benieuwd naar de overige foto’s en verhalen.

tot snel!

• 19 Februari 2024 - 22:10

Esther. :

Wat een reis! Nog fijne dagen samen!