Reizen en rijstvelden - Reisverslag uit Mai Châu, Vietnam van Peter en Dinie Eijk - WaarBenJij.nu Reizen en rijstvelden - Reisverslag uit Mai Châu, Vietnam van Peter en Dinie Eijk - WaarBenJij.nu

Reizen en rijstvelden

Door: Peter en Dinie

Blijf op de hoogte en volg Peter en Dinie

20 Februari 2023 | Vietnam, Mai Châu

Twee dagen reizen, met een tussenstop in bruisend Hanoi, kostte het om in het, ruim 100 km zuidelijk van Hanoi gelegen, Mai Chau te komen. Volstrekt toevallig ( of niet als je onbewust dezelfde criteria gebruikt) dezelfde regio èn hetzelfde onderkomen als mijn broer en schoonzus een halfjaar geleden hadden uitgekozen. We wilden als laatste relaxplek nog een mooi rijstgebied met terrassen bezoeken; de meeste Vietnam-bezoekers kiezen voor het verder naar het oosten gelegen Sapa maar Mai Chau ligt dichterbij (3/4 uren rijden) en is minstens zo mooi. We vertrokken half vier vanaf het prachtige Operagebouw van Hanoi met een 9-persoonsbusje. Het duurt altijd een tijdje voordat je Hanoi uit bent: duizenden scootertjes razen dwars door elkaar heen, een inmiddels bekende verkeerschaos, waarin tot onze verbazing eigenlijk weinig ongelukken gebeuren. We spraken een Duitser, werkzaam in Hanoi en ook onderweg met een scootertje: ‘ Juist het feit dat er geen regels zijn in het verkeer ( of regels waaraan niemand zich houdt) maakt dat je extra oplettend bent en minder hard rijdt dan je zou kunnen’, aldus Friedrich ( weet z’n echte naam niet meer). Het is hier om zes uur ‘s middags al stikdonker en dat was eigenlijk jammer want we reden dwars door berggebied, waar grote trucks tergend langzaam de vele hellingen op klommen. We hopen op de terugweg overdag meer van de omgeving te kunnen genieten. Half acht kwamen we eindelijk bij ons onderkomen ‘Mai Chau Sky Resort’ aan, waar we meteen werden uitgenodigd voor een dansshow. Aangezien we de enige gasten in het resort waren, konden we daar moeilijk onderuit. Wel waren er tientallen andere toeschouwers. En natuurlijk moet je dan ook nog meedoen….Dinie werd al snel de dansvloer opgesleept, ik kon me nog even op de achtergrond houden maar uiteindelijk moest ook ik er aan geloven en dat met mijn ritmegevoel van een reumatische struisvogel……Eigenlijk hadden we op dat moment nog geen idee waar we waren beland want in die rijstvelden staan nu eenmaal geen lantaarnpalen. Dat werd pas de volgende dag duidelijk. En het is werkelijk prachtig hier: rijstvelden, soms gelaagd, waar de groene jonge rijstplantjes al hun best doen hogere regionen te bereiken, mooie typisch Vietnamese huisjes op palen waaromheen tientallen kippen hun kostje bijeen scharrelen. Wel blijken ook de Chinezen (vermoeden we want we kunnen ze niet uit elkaar houden) dit gebied ontdekt te hebben want elke dag rijden tientallen elektrische karretjes met vrolijke Aziaten van dorpje naar dorpje tussen de rijstvelden. ‘Hello..Hello …Hello…Hello…helloooooo….. Toen wij die dorpjes op de fiets bezochten, bleken ze daar ter vermaak dezelfde dansspelletjes te doen als waaraan wij moesten meedoen op onze aankomstavond. En wij aanvankelijk maar denken dat we een zeer origineel Vietnamees spektakel voorgeschoteld kregen…….Het rijstgebied Mai Chau ligt ingeklemd tussen bergen en vormt een ideaal plateau voor veel fietsers, die hier in de vele homestays en resorts verblijven. Elk dorpje blijkt daarop ook te zijn ingericht met allerlei kraampjes met toeristische artikelen, vaak zelf geweven kleden en soms een enkele keer met originele Vietnamese folkloristische kledij, die ons natuurlijk vele maten te klein was. Maar het is natuurlijk ook wel voor de hand liggend dat de Vietnamezen, die het toch al niet zo breed hebben, gebruik maken van de toeristenstroom naar dit fantastische gebied. Het blijft genieten hier in dit mooie gebied waarin steeds meer nieuwe homestays worden gebouwd.

We realiseren ons dat de laatste week van deze uitdagende vakantie is aangebroken. Ons huis lonkt weer!

• 20 Februari 2023 - 09:27

Esther. :

Geniet er nog lekker van. Naar huis gaan is qua temperatuur echt niet iets om naar uit te kijken.

• 20 Februari 2023 - 09:44

Gemma:

Geniet nog even van deze mooie natuur daar, maar jammer dat je niet liet zien, wat die weefster a hier haar raam aan het maken was, prachtig zeg.

Maar hier breekt óók de lente aan, dus de sneeuwklokjes, krokussen en narcissen en ander lentespul, bloeit alweer volop. Dus het wordt weer een leuke tijd om thuis te komen. Zien jullie snel groetjes Gemma

• 20 Februari 2023 - 09:58

Evelien En Harrie Jorna:

Mooi om jullie reis zó te volgen. Jullie genieten duidelijk en het cultuurgebeuren is hier momenteel in de sfeer van carnaval! Dus ook hier "Chinezen"! We wensen jullie nog een paar mooie laatste dagen en dan: tot ziens!

• 20 Februari 2023 - 14:03

Arjen:

Geniet van het laatste weekje!!!

• 20 Februari 2023 - 15:38

Ton Heerding:

Hoi Peter en Dinie,

Het is weer smullen van jullie verslag!

Jullie huis staat er nog heb ik gezien, op bezoek geweest bij een (bijna) buurman voor een nieuw klus-project vandaag.

Geniet nog even lekker van jullie avontuur, voor het weer hoeven jullie niet terug te komen, het is hier vrij koud en uiteraard regent het ook regelmatig met een scherp windje erbij.

Groet,

Ton Heerding.

• 20 Februari 2023 - 17:06

Klaas En Stanieke:

Hoi P [e-38] D,

we volgen jullie reis via jullie mooie verslagen. Dank daarvoor! Jammer dat het weer bijna is afgelopen. Geniet er nog maar even lekker van liefs uit Drenthe van K[e-38]S

• 21 Februari 2023 - 12:31

Elly VanderMeer:

• 22 Februari 2023 - 12:25

Roland:

Geniet van het mooie mai chau!

vergeet niet Mia te drinken (suikerriet sap) ; ontzettend lekker.