Thaise tandarts: een nieuwe ervaring - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Peter en Dinie Eijk - WaarBenJij.nu Thaise tandarts: een nieuwe ervaring - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Peter en Dinie Eijk - WaarBenJij.nu

Thaise tandarts: een nieuwe ervaring

Door: Peter en Dinie

Blijf op de hoogte en volg Peter en Dinie

12 Januari 2019 | Thailand, Bangkok

We zijn geacclimatiseerd: nou, moeilijk is dat niet in dit heerlijke klimaat, met de heerlijk Pad-Thai met sojasaus, de vriendelijke mensen. Enne, Jaap, de tandarts blijkt beslist geen versnellingsbakreparateur, integendeel. Gisteren, enigszins nerveus, op zoek gegaan naar een tandarts. Achter twee kraampjes met etenswaren vond ik de Dental Clinic: een wachtruimte ter grootte van onze hal en twee , eveneens kleine,onderzoekskamers . De apparatuur was echter uiterst modern, de behandelaarsters oogden professioneel. Direct een aantal röntgenfoto’s gemaakt: een zenuwontsteking aan de wortel onder een kroon. Groot probleem dus: er moest een wortelkanaalbehandeling volgen, waarbij de kroon behouden kon blijven. Kost wat maar wel een stuk minder dan in Nederland het geval zou zijn waar de tandartsen na aangepaste wetgeving de concurrentie niet zijn aangegaan maar de prijzen flink hebben verhoogd. Het probleem werd direct aangepakt: verdoving toegepast waarbij twee lieflijke Thaise assistentes mijn arm streelden ter afleiding van mogelijke pijn ( kom daar ’s om in Nederland). Ik heb een paar keer gekreund maar dat was meer ter aanmoediging van de assistentes dan dat ik werkelijk pijn had. Nee, ik kreeg een werkelijk professionele behandeling, die meer dan een uur duurde. Maandag weer terug voor de tweede behandeling ( infectie moet natuurlijk weg zijn) en 18 februari terugkomen voor laatste behandeling. Weer een ervaring en geloof in de Thaise tandartsprofessionaliteit rijker. Vandaar naar de grootste markt in Bangkok geweest :de Chatuchak-markt. Zelden zo’n grote en levendige markt gezien. Je kunt er werkelijk alles kopen, de kwaliteit is redelijk en de prijs alleszins redelijk, als je tenminste afdingt. Overal hangen etensgeuren en eten kun je dus ook overal, je hoeft eigenlijk niet bang te zijn bedorven voedsel voorgezet te krijgen: de Thai zijn over het algemeen bijzonder hygiënisch bij de bereiding. Vandaag ook even in dé backpackersstreet van Bangkok geweest: Khaosan Road. Deze straat is door de vele toeristen totaal onleefbaar geworden: keiharde muziek van zaken die in geluidssterkte tegen elkaar op proberen te boksen. En die muziek gaat tot diep in de nacht door! Schuifelende mensenmassa’s en daar tussendoor nog handelaartjes die van alles aan de man proberen te brengen. Mocht iemand nog naar Bangkok gaan, mijd Khaosan Road! Het contact met taxidrivers valt wat tegen: wij willen altijd dat ze de meter aanzetten maar als ze dat doen, verdienen ze te weinig en dus komen ze dan Dinie tegen als keiharde onderhandelingspartner. En vaak loopt dat niet helemaal zoals we dat hoopten: prijs te laag en ze rijden weer weg. Tja, dan maar een tuk-tuk…. maar die vragen evenveel…Vanavond weer ons zweterige lijf afspoelen in het zwembad ( kijk maar naar de foto, Ollie) …..tja, het leven is goed hier…..

• 12 Januari 2019 - 17:34

Paul Sardemann:

Hartstikke leuk verslag Peter! Tenminste, dat vind ik! Alleen, de letters zijn zo klein en vooralsnog geen vergrootknop ontdekt om het wat vloeiender te kunnen lezen.
    Je hebt volkomen gelijk: Het oord waar je die tandarts hebt kunnen vinden, was mij bekend toen ik nog reisde begin jaren zestig vanuit Engeland (m'n zg. Siam-reizen via Thow.Cook...)
    Je mag het eigenlijk niet weten, maar ik zeg het je toch: Het regent alhier haast elke dag met temperaturen zwevend tussen 7 a 8 gr. Celcius…. Dat zou kunnen betekenen dat anderen, die jouw rapport ook kunnen of willen lezen jaloerse opmerkingen (lees: "covert remarks) zullen maken. Jou kennende trek je je daar natuurlijk niets van aan, toch? Hopelijk hebben jij noch Dinie problemen bij het lezen van (ook deze) reacties.

Ik zie al uit naar je volgend verslag.....

• 13 Januari 2019 - 09:52

Brigitte Mellendijk :

Hallo fijn dat je een tandarts gevonden hebt . Nu hoop ik dat de pijn kwijt bent. Wij zitten hier met regen en jullie mooi met de zon .geniet vooral samen en tot de volgende verslag mooi om te lezen.

• 13 Januari 2019 - 13:07

Marc:

Hoi Hoi,
    heerlijk toeven daar begrijp ik, althans zodra je zonder kiespijn zit. Ook de opticiens zijn zeer modern daar en leveren uitstekende spullen.

• 16 Juli 2023 - 17:47

Maurice Van Can:

wat kost een tandbeugel in thailand