Van Chiang Rai naar Koh Samui - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Peter en Dinie Eijk - WaarBenJij.nu Van Chiang Rai naar Koh Samui - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Peter en Dinie Eijk - WaarBenJij.nu

Van Chiang Rai naar Koh Samui

Door: Peter en Dinie

Blijf op de hoogte en volg Peter en Dinie

01 Februari 2019 | Thailand, Chiang Mai

Inmiddels hebben we Chiang Rai verlaten en zijn neergestreken op het Zuidthaise eiland Koh Samui. De indruk die Chiang Rai op ons heeft achtergelaten was die van chaos, drukte, rommeligheid. De stad zelf is niet bijster interessant, het is de omgeving waarvan Chiang Rai het moet hebben. De witte tempels fenomenaal en ook de zwarte tempel van de Thaise kunstenaar Thawan is heel bijzonder. Thawan is wereldberoemd en heeft warempel gestudeerd aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam. De zwarte tempel is eigenlijk een onderdeel van het Baan Dam museum, zo’n 15 km ten noorden van Chiang Rai. We hebben nu voor het makkelijkste vervoermiddel gekozen: een brommertje met 120 cc. Je bent dan eigen baas en onafhankelijk van bussen,tuktuks en taxi’s. Je betaalt zo’n 200 bahts voor een dag, da’s zo’n 6 euro. Het Baan Dam museum ( Baan Dam betekent ‘zwart huis’) bestaat eigenlijk uit zo’n 40 huizen, huisjes, tempels, die volgestouwd zijn met buffelhoorns, krokodillenhuiden, berenhuiden, botten van olifanten, haaienbekken en imposante houten stoelen en tafels. Het gaf ons de indruk van het museum van de dood, of meer wat er van levende wezens overblijft na de dood. Heel bijzonder, vooral omdat het afwijkend is van de inhoud van andere tempels. Echt een bezoek waard in ieder geval. Eigenlijk vertoeven we te kort in Noord Thailand, de gehuurde auto had ons hier nog goede diensten kunnen bewijzen: we hadden nog graag de theeplantages bezocht en het drielandenpunt van Laos, Myanmar (Birma) en Thailand. Ook hadden we nog graag de Mekong afgezakt om het Opiummuseum in de Gouden Driehoek te bezoeken. Misschien iets voor een volgende keer.
Nu, op 1 februari, zijn we neergestreken in een heerlijk huisje aan zee, aan het strand, onder de palmbomen. Weer een droomplekje. Op 7 februari vertrekken we naar het duikeiland Koh Tao om op 17 februari weer de nachttrein naar Bangkok te nemen. Het chillen is nu echt begonnen en dat betekent dat onze reisverhalen nu nog slechts met grote tussenpozen zullen komen. Tenslotte valt er over chillen weinig te vertellen. Ons reisblog heeft inmiddels ruim 5300 views gehad. Bedankt aan alle mensen die op de website of via de mail gereageerd hebben.