Bavianen jatten ons eten - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Peter en Dinie Eijk - WaarBenJij.nu Bavianen jatten ons eten - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Peter en Dinie Eijk - WaarBenJij.nu

Bavianen jatten ons eten

Door: Peter en Dinie

Blijf op de hoogte en volg Peter en Dinie

09 Januari 2024 | Zuid-Afrika, Phalaborwa

Helaas, geen ontbijt vanmorgen. Gisteravond hebben nieuwe gasten vergeten de schuifdeur naar buiten op slot te doen. Gevolg: de apen hebben de schuifdeur opengetrokken, zijn naar de keuken gegaan en hebben onze koelkast geplunderd. We hadden wel een schuifje op de koelkast met een slotje maar wij hadden vergeten het slotje daadwerkelijk op slot te doen….. Die apen blijken ‘’s ochtends in alle vroegte alle deuren af te gaan om te kijken of er één open is. Vanmorgen dus enorme puinhoop in de keuken: eieren kapot op de grond, plastic van ons brood lag op het dak, brood uiteraard allemaal weg…… fijne beesten die apen. Ik heb Dinie al gewaarschuwd: mocht ik ’s nachts wat hariger aanvoelen dan gebruikelijk dan zou ik ’t wel eens niet kunnen zijn…..deur van ons huisje moet echt op slot tenzij Dinie de aap aantrekkelijker vindt dan mij …..

Terwijl in Nederland de schaatsen uit het vet worden gehaald, puffen wij hier onder temperaturen rond de 36 graden. Gisteren, zondag, nog even de bush ingelopen maar ook de dieren hebben er geen zin in: liggen voor pampus in de schaduw. Om een uur of zes komt er weer leven in de brouwerij.

Hippo’s

Gisteravond lekker gegeten in een eethuisje aan de Olifantsrivier: en ja hoor, daar lagen diverse nijlpaarden te pruttelen. Ik had natuurlijk weer m’n fototoestel met telelens vergeten dus moest ik dichterbij komen om een foto met m’n telefoon te maken. Om het terrein van het restaurant zat een stevig hekwerk om de hippo’s ( nijlpaarden) buiten de houden maar er zat een deur in dus ik kon naar buiten ,de oever op. Goed rondgekeken of er geen andere nijlpaarden rondliepen want ik weet: die bakbeesten kunnen op de korte afstand 40 km p/u halen en dat red ik net niet. Eenmaal op de oever snel een foto gemaakt: één beest had me al ontdekt en deed z’n bek wagenwijd open om mij schrik aan te jagen en te laten zien dat er wel 20 happy burgers in konden…dus maar weer snel teruggelopen…..Ik kreeg nog een reprimande van de eigenaresse van het restaurant: ’t was levensgevaarlijk wat ik had gedaan… ze zijn veel sneller dan je denkt…..tja, je moet wat voor zo’n foto, hè…

Krugerpark

Vanmorgen (maandag)met een lege maag en pijn in ’t hart Bushriver lodge verlaten: we hebben drie nachten in het Krugerpark zelf geboekt. Dat betekent uren rijden want in het park zelf mag je niet harder dan 40 km per uur en dat haal je vaak niet eens. In dit gedeelte van het Krugerpark bleken niet zoveel dieren te zitten als de vorige keer: meestal hangt dat samen met de aanwezigheid van waterpoelen. Wel hadden we al snel een giraffe voor de auto, die het als nieuwe weggebruiker leuk vond een tijdje voor de auto te blijven lopen: ach wij hadden niet zulke lange benen maar we hadden wel de tijd dus ….. Daarna zagen we ’n hele tijd niets tot we weer ’n olifant aan de kant van de weg tegenkwamen, die lekker aan een paar bomen zat te knabbelen…even later kwam ie de weg op denderen waardoor ik maar even gas moest geven…. Hij was tenslotte tweeënhalf keer zo groot als mijn auto. ….Er blijken hier behoorlijk wat olifanten te zitten want even later kwamen we een hele kudde tegen zelfs met een waarschijnlijk net geboren jonkie…

Momenteel zitten we in een huisje in het Elephants Rest Camp met een fantastisch uitzicht op de Olifantsrivier. Het is bijna niet voor te stellen hoe groot dit park is: zo weids en op dit moment zo groen. Dat laatste is wel in ons nadeel want het wild is moeilijker te spotten. Vanmorgen om half zes al op weg gegaan, off road de bush in. Wel leuk rijden met die wasbordwegen maar ondanks de vroege uren weinig wild gezien: weer een paar giraffes, waterbokken, impala’s, zebra’s…het inmiddels voor ons gewone dierenleven…..


  • 09 Januari 2024 - 10:40

    Ben Van Mastbergen :

    Leuk te lezen dat de bavianen jullie op rantsoen hebben gezet. Geen overbodige luxe zo te zien! Geniet verder van jullie trip en laat je verrassen.


  • 09 Januari 2024 - 11:18

    Ingrid :

    Echt zo leuk mee te reizen bij -5[e-1f618]


  • 09 Januari 2024 - 11:18

    Marina:

    Wat geweldig mooi om jullie verhalen te lezen, zo reis ik toch een beetje mee.

    Geniet van al jullie avonturen! [e-1f618]


  • 09 Januari 2024 - 12:37

    Ton Heerding:

    Ik vraag me af of jullie ook leeuwen gaan spotten. In 2019 heb ik samen met een vriend een reis gemaakt met een Toyota Landcruiser door Kenia, van Nairobi naar Mombasa en terug per trein. Nog steeds krijg ik kippenvel bij het zien van beelden uit Afrika. Zo herkenbaar jullie verhaal ook al zitten jullie nog zuidelijker. Geniet lekker samen!


  • 09 Januari 2024 - 13:40

    Wim:

    Zijn de bavianen nu slimmer dan mensen? Geniet van de warmte, wij gaan hier wel schaatsen.


  • 09 Januari 2024 - 18:18

    Gemma:

    Wat heerlijk zeg: zie het voor me: jullie naar de keuken om ontbijt te maken, om vervolgens te constateren dat die stomme bavianen alles hebben meegenomen en stuk gegooid hebben wat er te pakken viel....

    Dan zijn ze in eens wat minder leuk hè. Maar Peter: kijk uit met de hippies want die lijken traag maar kunnen ineens ............. ..heel snel vooruit springen, zijn echt gevaarlijk joh....

    Doe voorzichtig... maar mooie route en heerlijke temperatuur .

    Geniet ze samen....


  • 09 Januari 2024 - 18:58

    F.P. Sardemann:

    Werkelijk fantastisch dat wij hier jullie dagelijkse avonturen zeer uitgebreid kunnen lezen en ook zo boeiend weer worden gegeven...(alsof je er echt bij bent, maar dan zonder Attenborough's BBC P.KRUGER PARK-filters a.j.b.w.i.b.)...

    Heel veel plezier bij je volgende wasbord-safari

    Groetjes, Paul S. [e-38] Rakker


  • 10 Januari 2024 - 10:35

    Elly Vd Meer:

    Wat een spannende beleving is mooi om te lezen geniet maar lekker verder ik volg jullie wel liefs Elly


  • 10 Januari 2024 - 17:31

    Pepijn En Bo Van Heumen:

    Hoi Peter en Dinie,

    Ik reageer even op jullie berichtje op jullie platform dan weet ik zeker dat het binnenkomt [e-1f60a]. Wij vinden het ook heel erg leuk om jullie verhalen te lezen! De blogs zijn heerlijk uitgebreid en we kunnen ons helemaal inleven omdat wij soortgelijke ervaringen hebben. Ook leuk om te zien dat jullie nog bij de potluck holes zijn geweest! Succes met het spotten van de Leeuwen en Neushoorns, dat moet vast goed komen met nog wat extra safari’s op het programma.

    Lieve groet,

    Pepijn en Bo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Peter en Dinie

Actief sinds 21 Okt. 2016
Verslag gelezen: 192
Totaal aantal bezoekers 25023

Voorgaande reizen:

30 December 2023 - 26 Februari 2024

Zuid-Afrika, de voorbereidingen

03 Januari 2023 - 25 Februari 2023

2023 Vietnam-Laos

09 Januari 2019 - 20 Februari 2019

Thailand, 2019, het land van de zon

31 December 2017 - 09 Februari 2018

2018- India en Sri Lanka

Landen bezocht: