In Swaziland en 38 graden …… - Reisverslag uit Siteki, Swaziland van Peter en Dinie Eijk - WaarBenJij.nu In Swaziland en 38 graden …… - Reisverslag uit Siteki, Swaziland van Peter en Dinie Eijk - WaarBenJij.nu

In Swaziland en 38 graden ……

Door: Peter en Dinie

Blijf op de hoogte en volg Peter en Dinie

15 Januari 2024 | Swaziland, Siteki

Zondag 14 januari, we hebben het fantastische Krugerpark met vandaag 36 graden achter ons gelaten en zijn inmiddels na 228 km rijden over redelijk goede wegen in Swaziland ( slechts 32 graden)beland. Er zitten soms diepe gaten in de weg en ook voor loslopende koeien moet je erg uitkijken maar over ’t algemeen rijdt ’t snel en veilig. De grenscontrole ging vlot, uiteraard weer met veel stempels.

Een net land…

Swaziland was echt een verrassing voor ons: alles is keurig hier, geen troep langs de kant van de weg, alle bermen gemaaid, de huisjes van de mensen zijn weliswaar klein maar zien er over ’t algemeen goed uit. We zien veel landbouwactiviteit vooral veel suikerrietplantages. Voor de grens, dus nog in Zuid-Afrika, zag ’t er toch wel even anders uit: veel doe- het- zelf -bouwsels waarin relatief grote families wonen en toch nog veel troep langs de weg. Overigens is onze ervaring dat Zuid- Afrika de vuilnis langs de weg redelijk in de hand heeft; in ieder geval veel beter dan in veel Aziatische landen waarin wij rondgetoerd hebben. We hebben maar liefst vijf nachten geboekt in KaMsholo Bushveld Safari Lodge ; we zagen op Google Maps dat dit onderkomen ver van de bewoonde wereld lag en vroegen ons af of dit onze eerste boekingsmisser zou worden. Nou, dat is ’t dus niet geworden. ’t Bleek een vrij luxe lodgegebeuren met restaurant te zijn met een groot wildpark erachter. Dat bleek echter niet ons huuske te zijn: we moesten een paar kilometer het wildpark in en daar, ja daar stond werkelijk een fantastische hut met alle voorzieningen en zelfs een zwembad. De wilde dieren , giraffes, waterbokken, impala’s , nyala’s en zelfs struisvogels lopen hier gewoon om ons heen. Nou, tegen die vijf dagen zien we nu totaal niet meer op ! We blijven gewoon van de ene verwondering in de andere te vallen.

Apartheid

Hoe zit ’t nu eigenlijk met de apartheid in Zuid-Afrika en in Swaziland? Zuid-Afrika heeft de formele apartheid achter zich gelaten: blank en zwart hebben dezelfde rechten. Dat neemt echter niet weg dat we zien dat de uitvoerende functies bijna allemaal door zwarte mensen vervuld worden en de managementfuncties door blanke mensen. Er zit nog een enorm inkomensverschil tussen beide groepen: in het Krugerpark zie je bijna uitsluitend blanke mensen rondrijden, voor de eigen zwarte bevolking is de toegang simpelweg te duur. Hetzelfde beeld in de restaurants: bijna uitsluitend blanke mensen. Er schijnen ook veel juridische procedures te lopen met betrekking tot de private parken die aan het Krugerpark grenzen. Deze zijn voor een groot deel in handen van blanke mensen maar de zwarte bevolking zegt hier historische rechten op te hebben. Dat lijkt anders in Swaziland: in de korte tijd die wij hier nu vertoeven, zien we maar weinig blanke mensen, de banen, dus ook de managementbanen worden grotendeels door zwarte mensen gerund.

Hittestress

Vandaag,maandag, houden we ons even heeeeeeel rustig. Het is 38 graden dus we zijn dolblij met de airco in onze hut en in de auto. Het water in het zwembad heeft de temperatuur van een warm stoombad dus daar poedelen we ook even niet in. Helaas hebben we hier geen netwerk en het internet is alleen werkend in een naburig restaurant dus waar we nu dit verslag posten. Morgen willen we Swaziland, of beter gezegd Eswatini, wat beter gaan verkennen met de auto…. Is ook lekker koel….

• 15 Januari 2024 - 17:34

Charles :

Wat maak je toch leuke verslagen Peter.

Nog veel plezier!

• 15 Januari 2024 - 18:18

Beatrijs :

Het is natuurlijk ver van jullie bed, Dinie en Peter, dat bed in die prachtige lodge in Swaziland: de bittere kou in het thuisland. Dus woorden als '38 graden', 'het water in het zwembad...' en 'hittestress' worden jullie vergeven, uiteraard! :) Een beproefd middel tegen ongewenste temperaturen is iets te lezen over het tegenovergestelde. Dus ga liggen in die lekkere stoel, doe je ogen dicht en laat de ander onderstaand gedicht van Jan Boerstoel voorlezen.

Elfstedentocht

Hij komt, of niet, of wel, of....enzovoorts,

maar Friesland wrijft zich nú al in de handen,

van Snits tot Ljouwert hoor je klappertanden

van barre kou en van elfstedenkoorts.

Us heitelân is weer eens in de ban

van bloed en zweet en dichtgevroren ogen,

de supertest van menselijk vermogen

en wordt daar reuze zenuwachtig van.

Enfin, ze doen maar... Ik blijf lekker thuis,

ik bibber bijgeval wel voor de buis.

-------------

Even een kippenvelmomentje gehad? Geniet van al het prachtigs daar!

Gr.Beatrijs

• 15 Januari 2024 - 20:38

Elly Vd Meer:

Wat geniet ik weer van jullie ervaring daar. ik vind het wel knap dat jullie daar de tijd voor nemen om ons mee te laten genieten van jullie reis blijf het koesteren en geniet verder liefs Elly