De Big Five - Reisverslag uit Komatipoort, Zuid-Afrika van Peter en Dinie Eijk - WaarBenJij.nu De Big Five - Reisverslag uit Komatipoort, Zuid-Afrika van Peter en Dinie Eijk - WaarBenJij.nu

De Big Five

Door: Peter en Dinie

Blijf op de hoogte en volg Peter en Dinie

12 Januari 2024 | Zuid-Afrika, Komatipoort

Woensdag 10 januari, het is drukkend warm, ruim 33 graden, dieren schuilen in de koelere schaduw onder de bomen, olifanten besproeien zichzelf met modderig water in de poelen. Gisteren onze eigen game-drive georganiseerd: om 6.00 uur onderweg over zanderige off-road wegen. In de auto staat de airco op max., gelukkig een beetje koel. Buiten is ’t zo vroeg in de ochtend ook nog aangenaam , we zien dan ook overal dieren. In de buurt van ons onderkomen, Olifants Rest Camp, staan veel struiken en kleine bomen, de wilddichtheid is niet zo groot ook omdat de dieren liever in de buurt van de poelen bivakkeren. We rijden langs de Olifantsriver, een rivier waarvan het water een bron is voor allerlei dieren. De omgeving van deze rivier is adembenemend, nijlpaarden in overvloed en tal van antiloopsoorten op de oever. Dit is, volgens ons, het land zoals God het bedoeld had, het land in z’n meest primitieve vorm, vol dierenleven en , zeker op onze off road wegen, zonder mensen, die alles naar de knoppen helpen. We rijden soms wel 40 km op zo’n wasbord weg zonder andere auto’s tegen te komen ( de meeste blijven op de geasfalteerde weg), de auto schudt volledig door elkaar ,hopelijk niet uit elkaar, er zijn waterpoeltjes op de weg waar we doorheen rijden. Aan lekke banden denken we maar niet want dan zouden we echt een probleem hebben. Kortom, dit is echt avontuur.

Onbeschrijfelijk

Krugerpark heeft verschillende landschappen, verschillende biotopen waar dus ook verschillende dieren in leven. We voegen onze ervaringen van dinsdag en woensdag samen want ook woensdagochtend waren we zeer vroeg op pad, nu in de omgeving van het Restcamp Satara, midden in het park en midden in savannengebied: een weidse grasvlakte met af en toe bomen. En juist op die vlaktes zitten de grotere kuddes: veel gnoes, duizenden impala’s, rietbokken en waterbokken en niet te vergeten hele grote kuddes olifanten, die regelmatig de weg versperren. Geregeld zien we ook giraffes.Het is werkelijk imposant om dit alles te zien. Eigenlijk zijn deze ervaringen onbeschrijflijk, je moet het beleven en dan is ’t direct een onvergetelijke belevenis. Inmiddels hebben we ook buffels gezien, humeurige dieren, die vaak alleen of in een klein aantal grazen. Ze hebben een geweldig indrukwekkende kop met een paar hoorns, waarvoor ieder dier, incluis de leeuw, respect heeft. Eigenlijk zijn de dieren helemaal niet bang voor de auto’s, ze blijven gewoon staan en gaan pas opzij als je op een metertje afstand staat. We hebben ook veel zeer jonge dieren gezien: heel vertederend, zeker bij de olifanten, die zeer beschermend zijn voor hun kroost.

Vleermuiskasten

Bij Olifants Rest Camp hebben ze een zeer effectieve methode tegen de malariamuggen: ze hebben grote vleermuizenkasten geplaatst waaruit ‘’s avonds exact om 19.00 uur bij schemer werkelijk duizenden beestjes schieten. Werkelijk spectaculair! En ze eten hun eigen gewicht aan insecten dus van muggen hebben we hier eigenlijk geen last. En da’s heel fijn maar voor de zekerheid slikken we natuurlijk wel anti-malariapillen, Malarone om precies te zijn.

De Big Five

Het is donderdag, de dag van ons vertrek naar de volgende locatie, 220 km zuidelijker, net buiten het Krugerpark, vlakbij de grens van Mozambique. Het wordt weer pufweer: 36 graden ! We weten niet precies wat we moeten verwachten van ons nieuwe onderkomen Crocodile Safari Lodge aan de Crocodile River. Wel weten we dat het weer enigszins afgelegen ligt vandaar dat we met ontbijt en diner geboekt hebben: € 135 per dag all-in. Bepaald niet overdreven duur. De rit is vermoeiend want je rijdt natuurlijk niet harder dan 40 km per uur en zodra we weer wat leuks zien, stoppen we. Al gauw zien we een stel vreemde vogels, zo groot als een kalkoen ( en ze zien er eigenlijk ook zo uit) maar wat zijn dit mooie beesten. Erg bang zijn ze ook niet want ze lopen zo de weg op vlak voor onze auto. De foto spreekt boekdelen. We zullen maar niet opsommen wat we allemaal zien want dat wordt herhaling op herhaling: we zijn helemaal enthousiast over het gevarieerde en veelzijdige dierenleven hier. We zien diezelfde middag nog kuddes buffels ( onze nr 2 van de big five), in de verte een neushoorn ( nr. 3 van de big five) en later op de middag: tot onze verbazing drie luipaarden aan de kant van de weg! Binnen een mum staan er zes wagens met mensen te kijken want dit is echt bijzonder: luipaarden zie je meestal niet zo snel. Bijzonder is ook dat deze roofdieren zich niets aantrekken van al deze kijkers. Even later hebben ze een impala in het vizier en schieten ze weg in het hoge gras. Dat was dus nr. 4 van de big five. De laatste , nr. 5 , is de leeuw. We verwachten die vandaag niet meer te zien maar we vergissen ons gelukkig. Een paar kilometer voor de uitgang zien we op een afstand een stel leeuwen. Jammer, te ver om goed en scherp te fotograferen. De roofdieren lijken ook op jacht. Twee zitten op een afstandje achter een struik, twee anderen zijn blijkbaar op weg om een dier op te jagen in de richting van de wachtende leeuwen. Tevergeefs lijkt het want even later lopen deze ook weer weg. Wat ’n belevenis. De big five compleet !

Crocodile Kruger Safari Lodge

We gaan op weg naar ons onderkomen buiten het Krugerpark. Weer een zandweg met enorme gaten, kilometers lang maar uiteindelijk doemt onze lodge op: een fantastisch onderkomen in een zeer groot omheind wildpark. En tot onze grote verbazing: ’s avond nyala’s in de tuin, helemaal niet bang ( zie foto) en om die beesten op de foto te krijgen, hadden we in het Krugerpark zo heel veel moeite gedaan. Hetzelfde geldt voor de wrattenzwijnen, ook die verschenen ’s avond in de tuin. Op de knieën grazen ze voor onze neus. Afrika op z’n best …….

• 12 Januari 2024 - 10:36

Bep En Gerard:

We herkennen zo goed jullie enthousiasme, de verwondering en bewondering.

Afrika is asemrovend mooi!

En....er komt nog zoveel meer! Pas goed op elkaar en geniet.

Groeten van Gerard en Bep

• 12 Januari 2024 - 11:53

Ben Van Mastbergen :

Met geen pen te beschrijven, wij kennen dat gevoel. Wat een geluk om bijna de gehele Big Five te spotten.

Op onze reis in 2010 ( 8 weken ) hebben wij ook genoten .

Als wij jullie een advies mogen geven, rust tijdig uit om al die indrukken een plek te geven.

Er komen nog genoeg verrassingen op jullie pad.

Blijf genieten.

Groetjes Gemma en Ben

• 12 Januari 2024 - 20:56

Jolanda Groenenberg:

Wauw …….wat een beleving. Dat zijn Herinneringen voor blijvend op het netvlies. Geniet van de reis. Wij reizen (lezend) met jullie mee. Hartelijk dank ook dat jullie de belevenissen met ons willen delen. Groet van Jolanda