De voorbereidingen - Reisverslag uit Silvolde, Nederland van Peter en Dinie Eijk - WaarBenJij.nu De voorbereidingen - Reisverslag uit Silvolde, Nederland van Peter en Dinie Eijk - WaarBenJij.nu

De voorbereidingen

Door: Peter en Dinie

Blijf op de hoogte en volg Peter en Dinie

17 December 2022 | Nederland, Silvolde

2023 Eindelijk staat Vietnam in ons reisprogramma. Het land lag al langer in ons vizier maar de corona-maatregelen gooiden roet in het eten. Ons plan was gedurende twee maanden van zuid naar noord te trekken maar al snel bleek dat een onhaalbare kaart. De Vietnamese ambassade liet ons weten dat visa voor 90 dagen sinds 1 januari niet meer verstrekt werden. Het feit dat wij inmiddels tickets hadden met aankomst in Ho Chi Minh stad (Saigon) en vertrek vanuit het noordelijk gelegen Hanoi boeide de Vietnamezen niet erg. ‘Your problem, sir!, was ‘t simpele antwoord. Nu zijn wij ook niet voor één gat gevangen dus we hebben een visum voor 30 dagen aangevraagd, reizen eind januari naar Vientiane in Laos, trekken vervolgens door naar Luang Prabang (Laos), vragen daar een nieuw visum aan en reizen vervolgens weer naar noord-Vietnam. Een boeiende omweg, zo bleek uit alle info die we inmiddels hebben verzameld. Laos is een sterk boeddhistisch land en dat geeft het bezoek extra culturele kleur. Vietnam heeft een geschiedenis vol kolonialistische overheersing. Achtereenvolgens hebben de Chinezen, de Fransen en de Amerikanen geprobeerd Vietnam in te nemen. De Vietnamoorlog en de smadelijke nederlaag en terugtocht van de Amerikanen staan nog vers in ons geheugen. Boeiend maar ook emotioneel ingrijpend zoals we ook hebben ervaren in Cambodja, waar de Rode Khmer destijds onvoorstelbare wreedheden tegen de bevolking begingen.

Voor ons als 71-jarigen wordt deze reis ongetwijfeld een uitdaging: het backpacken vergt aanpassingen op tal van vlakken. Het reizen per trein, per plaatselijke bus, per taxi, per vliegtuig ( noodgedwongen) kan vermoeiend zijn, zeker omdat we alles, zoals gewoonlijk, zelf regelen. Het liefst ter plaatse. Maar dat is natuurlijk ook de charme van het backpacken. We hopen jullie vanaf 3 januari in ieder geval boeiend en informatief leesvoer te bieden.

Peter en Dinie van Eijk

• 17 December 2022 - 14:10

Michel Coenen:

Hele fijne en mooie reis gewenst.

• 17 December 2022 - 17:08

Ingrid Vonhof :

Super 70 en backpacken, wauw [e-1f618]

• 17 December 2022 - 17:12

Ingrid Tromp :

Avontuurlijk, hoor! Ben benieuwd naar de verhalen.

• 17 December 2022 - 17:57

Jan En Joke:

Een fantastische reis gewenst [e-1f917]

• 17 December 2022 - 18:03

Jaap De Wijs:

Hallo Peter en Dinie, nou eindelijk de langverwachte tocht. Wij wensen jullie een mooie en avontuurlijke reis toe; dat zal zeker lukken! groet Magda en Jaap

• 19 December 2022 - 19:59

Evelien En Harrie:

Dinie en Peter! Wat een uitdagende onderneming. Harrie en ik wensen jullie veel energie en reisgenoegen toe. We gaan jullie volgen…. Groet van Evelien en Harrie.

• 03 Januari 2023 - 12:16

Elly VanderMeer: